My PicTurE

My PicTurE
"GrEat PerSoNaliTy, Great Life "

Sejarah UMNO

The United Malays National Organisation, or UMNO (Malay: Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu), is Malaysia's largest political party; a founding member of the Barisan Nasional coalition, which has played a dominant role in Malaysian politics since independence. The UMNO emphasizes protecting Malay culture, Islamic values and free-market policies. In recent years, the UMNO, under Prime Minister Najib has increasingly emphasized reducing ethnic tensions and protecting minority rights.

Sedia GemPUr

About Me

My photo
malacca, cheng, Malaysia
ABOUT ME MUHAMMAD AZHAR BIN ASHARI 20 TAHUN CHENG , MELAKA POLITEKNIK MERLIMAU Diploma kejuruteraan mekanikal(pembuatan) Email; azhar_123123@yahoo.com.my MYSPACE; azhar_ashari@yahoo.com / Pekida _ semenanjung@yahoo.com -SUKA MENGKRITIK ORANG LAIN- -SUKA BERGAUL- -SUKA BERMANJA- -SUKA SESUATU YANG INDAH- -PENGKRITIK BEBAS- -SEORANG YANG RIANG,OPEN-MINDED,JIWA KACAU,MUDAH BERKOMUNIKASI- -Suka berjalan,merayau,melepak-lepak mencari ilham-

Thursday, December 24, 2009

"KembAlikan AsaS Perjuangan"

MELIHAT kepada situasi politik ketika ini, tidak kiralah apa sahaja bentuk spekulasi, manipulasi dan provokasi yang dibuat ke atas parti, perlu diingat bahawa landasan yang paling kukuh adalah kembali kepada asas dan perjuangan UMNO iaitu sebuah parti politik yang berjuang mendukung cita-cita kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruah dan martabat bangsa, agama dan negara.
Dengan berpegang kepada asas perjungan parti tersebut, tentunya ahli-ahli UMNO tidak akan sanggup mengorbankan masa depan parti yang secara langsung adalah masa hadapan kepada generasi akan datang di samping menjadikan sejarah lampau sebagai tauladan yang tidak mungkin berulang.
Nilailah kembali perjuangan golongan dan individu yang kecewa dengan parti tidak kiralah sama ada kerana gagal mendapat sokongan ahli atau kerana tidak mendapat jawatan yang diimpikan hinggakan sanggup melihat kepada perpecahan daripada membuat beberapa pembaharuan demi masa hadapan.
Dalam hal ini, tidak kiralah apa yang terjadi sekalipun, perjuangan dan parti janganlah diketepikan lantaran kepentingan diri sendiri ekoran ketidakpuasan hati yang dirasa hinggakan sanggup mengambil tindakan keluar dari parti dan menubuhkan parti lain yang menentang UMNO.
Bersandarkan kepada rentetan sejarah dalam setiap perkembangan yang lalu dan juga perjuangan para pemimpin yang terputus di tengah jalan ekoran masalah-masalah peribadi yang tidak dapat dielakkan; sesungguhnya yang mengenepikan UMNO adalah individu itu sendiri.
Dalam pelbagai hal dan krisis yang telah menimpa UMNO, tidak kiralah sama ada tewas dalam percubaan mendapatkan kuasa dalam satu-satu persaingan misalnya jawatan Presiden dan Timbalan Presiden atau ditolak ekoran keterlibatan dalam penyalahgunaan kuasa adalah sesuatu yang amat rumit.
Lihat sahaja apa tindakan Haji Ahmad Fuad, Tengku Razaleigh Hamzah dan Anwar Ibrahim sendiri apabila gagal menempatkan diri dari menjawat jawatan nombor satu dalam parti hinggakan sanggup menubuhkan parti lain ekoran rasa tidak puas hati.
Dalam konsep perjuangan, mengapa mesti membuat keputusan yang hanya akan memusnahkan bangsa dan negara sendiri sedangkan sebelum ini, mereka bersama-sama dalam UMNO, merancang, membangun dan mencapai pelbagai kecemerlangan tetapi hanya kerana kecewa ekoran gagal mendapat kuasa lantas mereka cuba pula memusnahkan apa yang telah dicapai.
Umumnya, individu sedemikian memang tidak layak menjadi pemimpin apatah lagi untuk menjadi ketua kepada parti keramat yang menjadi pusaka warisan dari pemimpin terdahulu dan terus sebagai wadah kepada generasi akan datang.
Kerana gagal mendapat kuasa, mereka berasa marah dan kecewa lantas bertindak meninggalkan UMNO dan perjuangannya sedangkan selama ini mereka sendiri sering menyatakan bahawa hanya UMNO yang benar-benar ikhlas dalam perjuangan.
Lebih teruk lagi, individu sedemikian sanggup pula memburuk-burukkan UMNO dengan pelbagai cerita, bermacam fitnah dan kecaman kepada UMNO hinggakan sanggup ada pula di kalangan rakyat yang terpedaya dengan apa yang dinyatakan.
Sesungguhnya di sinilah punca perpecahan paling besar dalam UMNO malah lihat sahaja bagaimana kesannya apabila Semangat 46 yang tertubuh ekoran rasa kecewa Tengku Razaleigh lantaran tewas bertanding jawatan Presiden kepada Tun Dr. Mahathir.
Natijahnya bukan hanya kepada pemimpin atasan tersebut malah rakyat turut menerima akibat dan tambah malang, buat pertama kalinya UMNO diseret ke mahkamah.
Kesan secara tidak langsung juga, kelemahan UMNO ekoran kekecewaan yang lahir di kalangan sesetengah individu ini telah menyumbang kepada pihak pembangkang termasuklah PAS. Apatah lagi apabila adanya ahli UMNO sendiri berpaling tadah lantas memberikan laluan mudah kepada PAS untuk beroleh kemenangan di Kelantan.
Kemudiannya, parti yang turut lahir ekoran rasa kecewa setelah gagal memegang tampuk pentadbiran dan jawatan nombor satu dalam parti ialah Parti Keadilan Rakyat (PKR) apabila mantan Timbalan Perdana Menteri yang juga mantan Timbalan Presiden, Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal meraih impiannya pada tahun 1998.
Sehingga kini, Anwar tetap kekal dengan impiannya dan masih terus memasang angan-angan untuk menjadi Perdana Menteri biarpun dengan memperalatkan rakyat, menggadai bangsa dan menjual agama sendiri.

Malahan, kesan daripada perpecahan tersebut tetap di rasa sehingga ke hari ini walaupun pemimpin telah silih berganti, UMNO telah pulih kembali tetapi perpaduan telah tercalar dan masih belum disatukan sepenuhnya.
Sewajarnya, sebelum membuat sebarang keputusan… fikirkanlah bahawa apa sahaja yang mahu dilakukan, sama ada yang baik atau buruk, kalah atau menang, jadikanlah asas perjuangan parti sebagai landasan dalam kehidupan.
Ingatlah juga, jika benar ada kesongsangan atau kesilapan dalam UMNO, sewajarnya perbetulkanlah melalui permuafakatan dan persaudaraan tanpa perlu adanya pecah belah, fitnah memfitnah dan caci maki yang hanya akan memburukkan keadaan.
Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing; ke bukit sama di daki ke lurah sama dituruni; hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicicah; itulah realitinya.
Jelaslah bahawa bersandarkan kepada apa yang berlaku, hanya UMNO yang benar-benar lahir atas prinsip perjuangan untuk agama, bangsa dan negara!



Hidup UMNO!

Tuesday, December 22, 2009

BTN Dan Sejarah Tangan Kotor Anwar

Kamarulzaman Kamdias
Biasa di tempurung di bawa ke dulang. Biasa pada kita dibawa ke orang. Kebiasaan buruk kita tapi dituduh orang lain lakukan.
Itulah kesimpulan yang boleh dilabel kepada Anwar Ibrahim dan sekutunya. BTN yang diwujudkan pada awal 70an sangat murni maksudnya. Bertujuan bagi membangkit semangat patriotisma dan tahu soal ketatanegaraan sebagai seorang warganegara.
Tapi sesudah itu, BTN beransur-ansur telah disalahgunakan bagi tujuan penonjolan individu tertentu.
Ia menjadi lebih ketara apabila BTN dikuasai oleh Anwar Ibrahim. Orang pertama yang cuba disingkirkan dari BTN ialah Dato Kamarudin Kachar.
Semua juak-juak Anwar siang malam berusaha menyingkirkan Dato KK kerana bagi mereka selagi Dato KK ada di BTN segala perancangan Anwar untuk memperkudakan BTN bagi tujuan peribadi akan terbantut.
Akhirnya berjaya juga Anwar menguasai BTN.
Masih teringat bagaimana puak-puak Anwar ‘mencuci’ kepala para peserta kursus, betapa siapalah yang berkemampuan menyambung kecemerlangan kepimpinan Tun Mahathir.
Maklum sajalah masa tu yang jadi Timbalan Perdana Menteri ialah Pak Ghafar Baba.
Mereka mengagungkan Tun Mahathir ketika itu bukan untuk memuliakan Tun Mahathir tetapi adalah untuk memperlekehkan Pak Ghafar.
Apabila semua kepala sudah ‘dicuci’ bahawa Pak Ghafar tak layak jadi pengganti Tun Mahathir, maka mudahlah Anwar menguasai kepimpinan selepas Tun Mahathir.
Kesan ‘cucian’ puak Anwar ialah Pak Ghafar terpelanting sebelum turun gelanggang pada tahun 1993.
Sesudah berjaya menghumban Pak Ghafar, maka sasaran seterusnya ialah Tun Mahathir.
Modul BTN pun ditukar kepada elemen-elemen yang boleh mencacatkan kepimpinan Tun Mahathir. Itu sebab selepas 1993 sudah ada unsur-unsur negatif secara tidak langsung yang membabitkan kepimpinan Tun Mahathir.
Isu Suharto yang memerintah terlalu lama menjadi propaganda utama di media-media. Isu kronisma dan nepotisma Suharto diwar-war siang malam.
Apabila sampai ketikanya, isu Suharto ini jugalah yang digunakan untuk dicalitkan kepada batang tubuh Tun Mahathir.
Dipendekkan cerita, semua orang tahu dan masih ingat bagaimana Anwar ‘terpeletok’ kena ‘manouvre’ dek penangan Tun Mahathir.
Dia ingat untuk menghalau Tun Mahathir dari jawatan PM semudah mencampakkan Pak Ghafar.
Kesimpulannya, barang siapa yang cuba memperalatkan BTN untuk menguasai kerajaan pasti akan menerima padah. Siapa yang cuba untuk menjadikan BTN sarang untuk menonjolkan individu-individu tertentu pasti akan menemui kegagalan.
Anwar nampak betapa berkesannya BTN kalau nak digunakan untuk mendapat kuasa.
Itu sebab bila dia sudah berada diluar kerajaan, dia cari jalan bagaimana BTN boleh 'dirosakterukkan' imejnya supaya BTN tidak berfungsi lagi. Kononnya bila BTN sudah rosak maka mudahlah untuk menjatuhkan kerajaan.
Anwar punya taktik memang ‘stereotype’. Sebelum buat apa-apa gerakan untuk menjatuhkan lawan, rukun pertama yang mesti dilakukan ialah buat ‘character assasination’.
Bila karakter orang sudah rosak mudahlah untuk menjahanamkan musuh. Siapa yang tak pernah dicacatkan personalitinya dek Anwar? Pak Ghafar, Rahim Tamby Chik, Mahathir, Najib…Semua sudah terkena dek Anwar.
Untuk pengetahuan semua, sekarang Anwar sedang buat gerakan untuk punahkah kredibiliti BTN. Bila dah punah nanti baru mudah untuk punahkan kerajaan.

BAGAI dONGENG CERITA rAKYAT....HAHAHA

Jika kanak-kanak sering dihidangkan dengan cerita versi dongeng yang indah-indah dalam kehidupan maka realiti yang cuba digambarkan oleh Penasihat PKR, Anwar Ibrahim demikian juga iaitu cuba memberikan impian dan angan-angan menarik kepada ahli-ahlinya.
Apa yang cuba dilakarkan oleh Anwar kononnya PKR masih tetap kukuh dan menjaga kepentingan rakyat di negara ini sebagaimana yang pernah ditulis dalam manifestonya apabila menjelang pilihan raya.
Bagaikan seorang penglipurlara moden, Anwar mengangankan impian-impian berlandaskan pangkat, kuasa dan kedudukan sebagai imbuhan dan pemanis dalam ceritanya sedangkan realitinya, sebagaimana yang telah dihamburkan oleh bekas pemimpin kanan dalam PKR sendiri ia hanyalah untuk kepentingan peribadi.
Dalam hal ini, bukalah minda dan fikirkanlah secara waras apakah yang mampu dilakukan oleh beliau sebagai Ketua Pembangkang sedangkan selama jawatan tersebut dipegangnya, sumbangan manakah yang boleh dibanggakan – bukan sahaja kepada masayarakat keseluruhan tetapi juga tumpuan kepada ahli PKR sendiri.
Seandainya krisis yang dialami oleh PKR adalah krisis politik sahaja maka tentunya PKR akan mampu untuk memulihkannya namun malangnya ia tidak semudah yang dinyatakan kerana apa terjadi adalah hakisan kepercayaan daripada ahli-ahlinya termasuk juga pemimpin atasan parti.
Apatah lagi sehingga ke hari ini, Anwar gagal menafikan dan membuat pengakuan secara terbuka berkaitan dengan kesalahan moral dan kes mahkamah beliau yang sering sahaja tertangguh atas pelbagai alasan; secara tidak langsung kegagalan beliau memberikan keyakinan berterusan.
Jadi, perlantikan Anwar sebagai penasihat ekonomi di Selangor dan juga membuat konvensyen PKR di beberapa negeri pastinya mempunyai agenda disebaliknya.
Anwar harus mengakui bahawa rakyat sudah mula bosan dengan retorik politik yang dimainkannya malahan sikapnya yang sering mendominasi pakatan campuran juga telah ditolak oleh rakan sekutunya.
Walaupun Anwar berusaha melancarkan strategi sistem dua parti di negara ini dengan mendaftarkan Pakatan Rakyat sebagai parti gabungan pembangkang yang sah sebagaimana didesak oleh ahlinya, namun Anwar sebenarnya tak mampu menyatukan idelogi-ideologi berlainan parti-parti pembangkang.
Buktinya, lihat sahaja kedudukan PAS yang semakin meruncing akibat tersalah canai, yang dikatakan ia juga adalah antara campurtangan dari Anwar.
Kejutan demi kejutan bukan hanya berlaku kepada PKR tetapi jelas Anwar semakin terhimpit dengan tindakan berani dan pendedahan bersandarkan bukti beberapa bekas orang kanannya.
Jika sebelum ini, Anwar lantang akan menyaman mana-mana pihak yang didakwanya memfitnah termasuklah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin RM 100 juta kerana mendakwanya pengkhianat bangsa – namun ia tidak dilaksanakan.
Malahan bekas Timbalan Presiden PKR, Chandra Muzaffar juga pernah menerima saman yang sama dari Anwar ekoran pendedahannya terhadap kepincangan yang berlaku.
Begitu juga dengan bekas ahli Majlis Tertingginya yang sebelum ini dikenali sebagai orang paling rapat dengan Anwar iaitu S. Nallakarupan yang memaklumkan bahawa memang berlaku ketidakadilan dan cengkaman kuasa dari Anwar.
Lantaran itu, jelaslah bahawa penglipurlara akan tetap dengan cerita indahnya kerana tidak mungkin kisah dongeng tersebut menjadi realiti hanya dengan berbekalkan kedangkalan fikiran semata-mata!

'Apa itu 1MALAYSIA'

1. PENGENALAN

Rakyat Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum dan agama perlu menganggap diri mereka sebagai bangsa Malaysia yang berfikir dan bertindak ke arah mencapai satu matlamat. Sejajar dengan ini, perpaduan yang sedia terjalin antara kaum di negara ini perlu diperkukuhkan lagi bagi mewujudkan suasana negara yang lebih aman, maju, selamat dan makmur.

Konsep 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh YAB Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri, adalah langkah yang bertepatan dengan suasana dan cita rasa rakyat. Konsep ini selari dengan apa yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Prinsip-Prinsip Rukun Negara

1Malaysia membawa aspirasi untuk memperbaiki hubungan kaum bagi memastikan rakyat Malaysia dapat menjalin perpaduan yang lebih erat. Perkara asas yang perlu diwujudkan dalam semangat perpaduan adalah perasaan hormat menghormati, keikhlasan dan sikap saling mempercayai antara kaum. ‘1 Malaysia’ juga akan mewujudkan sebuah kerajaan yang mengutamakan pencapaian berpaksikan keutamaan rakyat sebagai mana slogan YAB Perdana Menteri iaitu ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’.

‘1 Malaysia’ memerlukan kepimpinan dan rakyat yang berintegriti tinggi. Sifat jujur, berkebolehan, bercakap benar, telus, ikhlas dan amanah amat penting untuk melaksanakan tanggungjawab kepada negara.



1 Malaysia memerlukan pemimpin yang bijak mentafsir dan memahami tugasan yang diberi. Pemimpin cemerlang dan komited sewajarnya memiliki kebolehan yang tinggi dalam merancang, mengatur strategi, menilai prestasi dan menepati masa dalam memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.

Kesungguhan dan komitmen terhadap tugas dan tanggungjawab menjadi asas atau senjata paling ampuh dalam mencapai sesuatu kejayaan. Negara memerlukan rakyat yang berdedikasi dan komited untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan penuh iltizam, azam dan tekad demi kepentingan dan kemajuan negara.

Malaysia juga memerlukan pemimpin yang mesra rakyat dan sanggup berkorban masa, tenaga dan kewangan serta mengetepikan kepentingan peribadi demi negara Malaysia. Pemimpin yang bekerja dengan penuh dedikasi dan hati yang ikhlas akan mendapat sokongan dan dihormati oleh semua lapisan masyarakat.

Semua kaum perlu mengutamakan kesetiaan dan kepentingan kepada negara mengatasi kesetiaan kepada kaum dan kelompok sendiri. Negara ini adalah negara untuk semua rakyat, tanpa mengira kaum, agama, budaya serta fahaman politik. Semua kaum perlu menganggap bahawa mereka adalah bangsa Malaysia di mana segalanya perlu dinikmati secara bersama. Malaysia adalah negara kita di mana tidak ada masyarakat atau kaum yang akan dipinggirkan daripada menikmati pembangunan dan pembelaan daripada kerajaan.

1 Malaysia adalah pemangkin kepada pengwujudan negara bangsa yang dapat membina Malaysia sebagai negara yang mempunyai sikap kesamaan dan kekitaan di kalangan rakyat. Keupayaan membina negara bangsa bergantung kepada perkongsian nilai integriti, kebolehan, dedikasi dan kesetiaan.

Pemimpin dan rakyat perlu memahami dan menghayati lapan nilai 1Malaysia, iaitu budaya kecemerlangan, ketabahan, rendah hati, penerimaan, kesetiaan, meritokrasi, pendidikan dan integiti.

2. DEFINISI

Konsep 1 Malaysia menurut penjelasan YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak:

“Kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People. Dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita;
Ini bukan bererti kita mengetepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum Bumiputera asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan Bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan.
Kita keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama”.

2.1 Huraian

Berdasarkan penjelasan di atas, dapat dirumuskan kesimpulan berikut :

2.1.1 Konsep 1 Malaysia menuntut setiap warganegara dan pemimpin memainkan peranan masing.

Ayat yang menyebut “Kita berdiri, berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People” menuntut rakyat daripada pelbagai kaum dan agama berfikir melepasi sempadan kaum masing-masing. Mereka juga di tuntut melahirkan tindakan yang melepasi tembok kepentingan etnik dan kaum.

Justeru, bangsa Melayu sebagai contoh, diminta tidak hanya berfikir dalam skop bangsa mereka sahaja. Mereka juga diminta tidak hanya membataskan tindakan mereka kepada perkara-perkara yang menjadi kepentingan mereka sahaja. Demikianlah juga dengan kaum-kaum yang lain, mereka dituntut melakukan perkara yang sama.

Sementara ayat “dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita” lebih menjurus dan bersangkutan dengan kepimpinan negara. Perenggan ini bermakna kepimpinan negara akan melayani dan memenuhi segala keperluan dan hak semua kaum dan etnik di Malaysia.

2.1.2 Nilai tambah dan pembaharuan dalam Konsep 1 Malaysia

“Mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita” telah dilaksanakan kerajaan semenjak kemerdekaan negara lagi. Perkara ini berjalan dalam bentuknya yang tersendiri iaitu pihak kepimpinan negara melayani kehendak dan keperluan setiap etnik melalui wakil kaum masing-masing.

Melalui konsep 1 Malaysia, YAB Perdana Menteri mahukan setiap wakil rakyat bertindak melepasi sempadan kaum masing-masing dan melebarkan khidmat mereka kepada kaum-kaum lain.

3. PERBEZAAN ANTARA KONSEP 1 MALAYSIA DENGAN KONSEP MALAYSIAN MALAYSIA

Berpandukan definisi konsep 1 Malaysia yang dinyatakan di atas, konsep 1 Malaysia memiliki kelainan seperti berikut:

3.1. “Konsep Malaysian Malaysia adalah satu dasar yang mahu menggagalkan terus asas binaan kemasyarakatan yang wujud buat sekian lama. Keadilannya diambil secara membuta tuli dengan mengambil konsep kesamarataan versi total. Tetapi konsep 1 Malaysia lebih kepada untuk mengharmonikan rakyat dalam ruang lingkup yang berbeza”.

3.2. Di samping menjaga kepentingan semua kaum, konsep 1 Malaysia juga menekankan soal integrasi dan pengwujudan bangsa Malaysia. Berbeza dengan Malaysian Malaysia yang hanya terbatas kepada kesamarataan hak tanpa mengambil kira realiti dan sejarah negara Malaysia.

4. KEDUDUKAN KONSEP 1 MALAYSIA

Konsep 1 Malaysia bukanlah satu wawasan atau gagasan pemikiran baru. Sebaliknya Konsep 1 Malaysia ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ lebih merupakan satu konsep dalam bidang pentadbiran yang menyarankan pemimpin-pemimpin Kerajaan menjalankan tugas dengan lebih cekap, amanah dan bertanggungjawab demi kepentingan rakyat.

5. HUBUNGAN KONSEP 1 MALAYSIA DENGAN DASAR-DASAR KERAJAAN TERDAHULU

Perkaitan antara konsep 1 Malaysia dan dasar-dasar megara terdahulu dinyatakan sendiri oleh YAB Perdana Menteri. Beliau menegaskan “konsep 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan, adalah kesinambungan daripada dua konsep yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri terdahulu.

Konsep ini bukanlah suatu perkara baru. Sebaliknya “1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, merupakan satu usaha yang telah lama diamalkan. Usaha-usaha memelihara dan menjaga kepentingan rakyat serta negara sudah dilaksanakan sejak zaman Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Usaha-usaha membangunkan rakyat dan negara telah disambung oleh Perdana-Perdana Menteri seterusnya. Setiap Perdana Menteri mempunyai gagasan tersendiri, namun matlamatnya tetap sama iaitu untuk rakyat dan negara.

6. MATLAMAT

‘1 Malaysia’ bermatlamat untuk mengekalkan dan meningkatkan perpaduan dalam kepelbagaian yang selama ini menjadi kekuatan Malaysia serta rakyatnya dan kelebihan ini akan dipelihara sebagai bekalan terbaik kita untuk menghadapi sebarang cabaran.

‘1 Malaysia’ juga akan mewujudkan sebuah kerajaan yang mengutamakan pencapaian berpaksikan keutamaan rakyat seperti yang terpamer melalui slogan YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak iaitu ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’.

7. NILAI-NILAI 1 MALAYSIA

Terdapat lapan nilai yang diterapkan oleh YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak dalam konsep ‘1 Malaysia’. Nilai-nilai murni ini diharap dapat menyatu padukan rakyat Malaysia dengan fikiran dan tindakan yang menjurus kepada satu matlamat iaitu untuk negara. Lapan nilai-nilai tersebut adalah:

1. Budaya kecemerlangan

2. Ketabahan

3. Rendah hati

4. Penerimaan

5. Kesetiaan

6. Meritokrasi

7. Pendidikan

8. Integriti

7.1. BUDAYA KECEMERLANGAN

Pengamalan budaya cemerlang akan membawa Malaysia ke tahap kejayaan serta pencapaian yang lebih tinggi. Kejayaan dan pencapaian masyarakat dan negara bergantung setakat mana budaya kecemerlangan diamalkan oleh rakyatnya.

7.1.1 Budaya cemerlang perlu dilaksanakan secara berterusan dengan mementingkan prestasi sebagai pengukuran tahap pencapaian atau kemajuan.

7.1.2 Prinsip ketepatan menjadi elemen dalam menentukan kecemerlangan. Ketepatan menguruskan masa amat penting dalam menentukan kemajuan dan penerimaan orang lain terutama apabila berurusan dengan pihak-pihak luar negara.

7.1.3 Ketepatan pengukuran, jadual penyampaian dan kualiti amat berhubung rapat bagi menentukan kecemerlangan dan kejayaan.

7.1.4. Negara luar akan mengiktiraf Malaysia sebagai negara yang mementingkan kualiti dan ketepatan dalam segala bidang terutama dalam sistem perdagangan dunia yang berteraskan eksport.

7.2. KETABAHAN

Setiap perjuangan atau pelaksanaan kerja memerlukan ketabahan dan ketekunan mereka. Perjuangan untuk mencapai kemajuan dan kecemerlangan negara amat memerlukan pemimpin dan rakyatnya tabah menghadapi segala rintangan dan dugaan.

7.2.1 Rakyat Malaysia perlu tabah menghadapi dugaan dan cabaran untuk kejayaan diri dan Negara.

7.2.2 Penggemblengan semangat bekerja keras, dedikasi serta tabah menghadapi segala rintangan dan dugaan adalah ramuan yang terbaik mencapai sesuatu matlamat.

7.2.3. Ketabahan dalam menghadapi perubahan peribadi wajar dijadikan wadah bagi memperbetulkan kesilapan atau kegagalan perkara-perkara yang terdahulu.

7.2.4. Kejatuhan atau kemerosotan yang dialami perlu dikaji kelemahan-kelemahan yang ada dan perlu memperbaikinya secara positif.

7.2.5 Sikap mudah mengalah, kecewa dan menyerahkan kepada takdir perlu dikikis jika ingin maju dan berjaya

7.6 Dalam menangani kegagalan, pendekatan yang berbeza dan kreatif perlu diambil bagi menghasilkan perubahan yang lebih besar dan menakjubkan

7.5.7 Semangat juang yang tinggi dan berpendirian teguh perlu ada bagi mencapai kejayaan diri, masyarakat dan negara.

7.3 RENDAH HATI

Rasa rendah hati adalah satu sifat yang penting untuk dimiliki. Dalam Islam, rendah hati dikatakan Tawaduk’. Sifat merendah diri amat digalakkan dalam ajaran Islam begitu juga dengan budaya dan sifat masyarakat Melayu yang menghormati orang yang merendah diri.

7.3.1 Merendah diri yang dimaksudkan tidak bererti kita tunduk atau mengalah dengan orang lain.

7.3.2 Segala kemampuan dan kebolehan yang dimiliki tidak perlu ditunjuk dan dibanggakan dengan cara yang tidak digemari masyarakat Malaysia.

7.3.3 Masyarakat Malaysia amat menghormati serta menyukai sifat merendah diri tetapi mempunyai kekuatan dalaman dan pendirian yang teguh terhadap sesuatu prinsip.

7.3.4 Sikap merendah diri ini perlu bersesuaian dengan masa, keadaan dan tempat di mana kita berada.

7.3.5 Apabila berada di luar negara serta berurusan dengan masyarakat luar, sikap merendah diri perlu dielakkan untuk mencerminkan kekuatan, keyakinan dan kemampuan kita sebagai rakyat Malaysia, tetapi bukan dengan cara kekasaran dan penindasan.

7.4. PENERIMAAN

Konsep penerimaan dan toleransi adalah dua perkara yang berbeza sama ada daripada ungkapan mahupun pelaksanaan. Penerimaan akan memperlihatkan perlakuan yang positif menerima sepenuhnya sesuatu perkara dengan hati yang ikhlas tanpa ada unsur-unsur terpaksa. Manakala toleransi pula berlaku kerana tiada pilihan lain atau secara terpaksa. Perlakuan atau sikap toleransi berlaku apabila sesuatu pihak tiada pilihan lain dan ianya diterima dengan ketidakjujuran.

7.4.1 Malaysia memerlukan rakyat yang dapat menerima apa jua perkara baik dan mendapat persetujuan secara bersama.

7.4.2 Penerimaan semua kaum untuk mendapatkan yang terbaik amat diperlukan bagi membina sebuah negara bangsa. Perkara-perkara yang terbaik daripada kaum Melayu, Cina, India dan lain-lain perlu diterima pakai serta mendapat penerimaan daripada masyarakat negara ini.

7.4.3 Semua program dan peruntukan kewangan daripada kerajaan wajar diagihkan secara adil, menyeluruh dan saksama mengikut keperluan tanpa sekatan, lapisan masyarakat, kaum, etnik, agama dan fahaman politik.

7.4.4 Semua peluang seperti pendidikan, biasiswa, subsidi, bantuan kewangan dan agihan projek perlu adil mencerminkan keperluan ‘1 Malaysia’.

7.4.5. Pembangunan diri tanpa mengambil mengira jantina dan latar belakang etnik sebaliknya ditentukan oleh keupayaan peribadi dan bakat seseorang.

7.5 KESETIAAN

Prinsip kesetiaan amat diperlukan dalam apa jua keadaan. Kesetiaan kepada Raja dan Negara adalah prinsip kedua Rukun Negara wajib dipegang erat oleh setiap rakyat negara ini tanpa berbelah bahagi. Semua kaum perlu mengutamakan kesetiaan dan kepentingan kepada negara mengatasi kesetiaan kepada kaum dan kelompok sendiri.

7.5.1 Kesetiaan kepada pemimpin atau ketua di dalam sesuatu organisasi adalah teras kepada kewibawaan, keteguhan, kejayaan, kecemerlangan dan.

7.5.2 Pengikut perlu menunjukkan kesetiaan dan ketaatan kepada ketua kerana organisasi yang berpecah dan tidak setia kepada arahan ketua akan mengalami kehancuran.

7.5.3 Kesetiaan akan membina kepercayaan serta menjalin satu ikatan peribadi antara dua pihak.

7.5.4 Perhubungan dan ikatan yang kukuh melalui kesetiaan perlu dilakukan dengan jujur dan ikhlas terhadap perhubungan sama ada dengan kawan, keluarga atau pemimpin.

7.5.5 Kritikan dan pandangan yang membina perlu diterima dalam perhubungan bagi menterjemahkan kepada kejayaan. Mengkritik secara betul terhadap kesilapan atau kekurangan adalah lambang setia kawan.

7.5.6 Kritikan dalam usaha membina kekuatan perlu dilakukan dengan bijaksana dan dengan niat yang baik agar segala kelemahan dan kesilapan dapat dibaiki untuk kebaikan bersama.

7.5.7 Pemimpin atau ketua sesuatu organisasi perlu menghindari sikap sombong, tidak mahu ditegur atau dikritik.

7.5.8 Kesetiaan perlu disertai dengan keupayaan melaksanakan tugas dengan cemerlang.

7.5.9 Nilai atau ganjaran kepada kesetiaan perlu berasaskan kepada keupayaan, pencapaian dan kemajuan yang dilaksanakan dalam setiap perhubungan.

7.5.10.KeSEtiaan atau perhubungan yang membuta tuli tanpa sebarang kemajuan adalah tidak bernilai. Perhubungan yang berasaskan kepada cara mengampu perlu dihindari agar tidak disalah gunakan oleh pihak yang sering mengambil kesempatan.

7.6 MERITOKRASI

Meritokrasi merupakan satu hala tuju yang perlu diamalkan dalam negara demokrasi bagi memastikan mereka yang layak dan memenuhi kriteria diberi peluang untuk memacu pembangunan negara.

7.6.1 Dalam keadaan tertentu terdapat pihak yang kurang bernasib baik

atau ketinggalan seperti masyarakat yang tinggal di kawasan pendalaman, estet-estet dan perkampungan baru adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan untuk membantu golongan tersebut..

7.6.2 Meritokrasi menekankan persaingan secara terbuka berasaskan kriteria-kriteria yang ditetapkan dan sesiapa yang berjaya memenuhi kriteria-kriteria tersebut berhak dipilih.

7.6.3 Dalam melaksanakan prinsip meritokrasi, pemilihan berasaskan prestasi dan budaya cemerlang akan memaksimumkan potensi Malaysia dalam semua bidang.

7.6.4 Dalam aspek pemerolehan kerajaan, pemilihan syarikat untuk ditawarkan kontrak dibuat melalui tender terbuka dan syarikat yang berjaya hendaklah memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan.

7.6.5 Dalam pemilihan syarikat, kontraktor, pemberi khidmat, perunding dan sebagainya wajar dilaksanakan melalui persaingan yang menitikberatkan kepada setiap pihak yang bersaing membuktikan potensi yang kecemerlangan masing-masing dan serta memberi tawaran terbaik merangkumi harga, produk, perkhidmatan dan hasil yang dijanjikan.

7.6.6 Prinsip meritokrasi membudayakan masyarakat Malaysia dalam menghadapi cabaran globalisasi/liberalisasi.

7.7 PENDIDIKAN

PendidikaN dan pengetahuan adalah prasyarat penting untuk mana-mana negara mencapai kejayaan. Kekuatan dan ketahanan adalah berasaskan kepada masyarakat yang berpendidikan dan berpengetahuan mengatasi kekuatan ketenteraan.

7.7.1 Negara perlu memiliki masyarakat yang mengutamakan pendidikan dan pengetahuan dari segala-galanya.

7.7.2 Budaya membaca berupaya melahirkan rakyat Malaysia yang mempunyai minda yang sentiasa terbuka.

7.7.3 Sekolah aliran kebangsaan telah ditakrifkan semula untuk memasukkan sekolah vernakular.

7.7.4 Semua aliran, sama ada sekolah kebangsaan , sekolah Cina dan sekolah India hendaklah sentiasa mencari peluang berinteraksi dengan mengadakan aktiviti bersama.

7.7.5 Kurikulum yang dibangunkan untuk ketiga-tiga aliran hendaklah menekankan nilai-nilai bersama yang perlu dipupuk untuk membentuk satu Malaysia.

7.8 INTEGRITI

Adalah penting bagi sesebuah kerajaan untuk mendapat kepercayaan dan keyakinan rakyat. Kepercayaan dan keyakinan diperoleh melalui nilai-nilai integriti. Nilai ini perlu diamalkan oleh semua pihak daripada pemimpin sehingga semua peringkat tanpa mengira kedudukan.

7.8.1 Bersikap jujur terhadap sesuatu tindakan dan percakapan.

7.8.2 Bercakap benar walaupun perkara yang disampaikan itu pahit dan sukar diterima.

7.8.3 Berusaha memperbaiki kesilapan. Setiap perkara atau tindakan yang gagal atau salah perlu diperbaiki bagi mendapatkan hasil yang sempurna.

7.8.4 Menepati janji dan masa adalah sifat mulai yang dituntut dalam agama Islam. Memungkiri janji boleh mengikis kepercayaan dan kesetiaan.

7.8.5 Menerima kritikan dan teguran dengan hati yang terbuka walaupun perkara ini sukar diterima oleh sesetengah pihak. Segala kritikan dan teguran perlu dijadikan iktibar dan panduan untuk membetulkan kesilapan dan kesalahan yang dilakukan

7.8.6 Kelayakan dan kemampuan perlu diberi keutamaan tanpa sebarang kepentingan atau melalui saluran tidak sah.

7.8.7 Mengetepikan kepentingan peribadi dalam segala tindakan dan perlakuan. Kepentingan negara perlu diletakkan mengatasi segala kepentingan lain. Sifat ingin mengutamakan diri, keluarga dan kelompok tertentu perlu dijauhi.

8. KESIMPULAN

Konsep Satu Malaysia akan membawa aspirasi untuk memperkukuhkan hubungan kaum bagi memastikan rakyat Malaysia dapat menjalin perpaduan yang lebih erat sebagaimana kehendak prinsip Rukun Negara. Perkara yang perlu diwujudkan dalam semangat perpaduan adalah perasaan hormat menghormati dan sikap saling mempercayai antara kaum. Rakyat perlu memahami dan mengamalkan bahawa segala tindakan perlulah mengutamakan kepentingan negara.

Semua kaum perlu menganggap bahawa mereka adalah bangsa Malaysia di mana segalanya perlu dinikmati secara bersama. Malaysia adalah negara kita di mana tidak ada masyarakat atau kaum yang akan dipinggirkan daripada menikmati pembangunan dan pembelaan daripada kerajaan.

Nilai-nilai murni ini diharap dapat menyatu padukan rakyat Malaysia dengan fikiran dan tindakan yang menjurus kepada satu matlamat iaitu untuk negara. Melalui konsep ‘1 Malaysia’ ini tidak akan wujud perasaan tidak berpuas hati kepada mana-mana kaum kerana semua rakyat adalah Bangsa Malaysia dan Rakyat Malaysia yang mempunyai satu hala tuju dan cita rasa untuk bersama memajukan negara.

Pembinaan negara bangsa bagi sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia adalah amat penting terutama dalam era globalisasi yang membenarkan pengaliran secara bebas dan pantas bukan sahaja maklumat, modal serta manusia tetapi juga sistem nilai, budaya dan kepercayaan dari pelbagai negara. Keupayaan membina negara bangsa bergantung kepada perkongsian nilai integriti, kebolehan, dedikasi dan kesetiaan.

Sesungguhnya semua rakyat Malaysia perlu mendasari prinsip-prinsip utama 1 Malaysia iaitu kebersamaan (togetherness) dan kekitaan (sense of belonging) bagi menjayakan konsep ini.

Sumber:

1. www.1Malaysia.com.my

2. Akhbar-akhbar tempatan

3. Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.