My PicTurE

My PicTurE
"GrEat PerSoNaliTy, Great Life "

Sejarah UMNO

The United Malays National Organisation, or UMNO (Malay: Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu), is Malaysia's largest political party; a founding member of the Barisan Nasional coalition, which has played a dominant role in Malaysian politics since independence. The UMNO emphasizes protecting Malay culture, Islamic values and free-market policies. In recent years, the UMNO, under Prime Minister Najib has increasingly emphasized reducing ethnic tensions and protecting minority rights.

Sedia GemPUr

About Me

My photo
malacca, cheng, Malaysia
ABOUT ME MUHAMMAD AZHAR BIN ASHARI 20 TAHUN CHENG , MELAKA POLITEKNIK MERLIMAU Diploma kejuruteraan mekanikal(pembuatan) Email; azhar_123123@yahoo.com.my MYSPACE; azhar_ashari@yahoo.com / Pekida _ semenanjung@yahoo.com -SUKA MENGKRITIK ORANG LAIN- -SUKA BERGAUL- -SUKA BERMANJA- -SUKA SESUATU YANG INDAH- -PENGKRITIK BEBAS- -SEORANG YANG RIANG,OPEN-MINDED,JIWA KACAU,MUDAH BERKOMUNIKASI- -Suka berjalan,merayau,melepak-lepak mencari ilham-

Sunday, April 18, 2010

alaysia ----- - Penamaan Calon P.94 Parlimen Hulu Selangor (17 April 2010) ----- Hari Mengundi (25 April 2010) ----- - Penamaan Calon P.212 Parlimen Sibu (8 Mei 2010) ----- Hari Mengundi (16 Mei 2010) ----- - Mesyuarat Cawangan (1 Mei - 15 Jun 2010) ----- - Mesyuarat Bahagian (16 Jun - 16 Julai 2010) ----- - Perhimpunan Agung UMNO 2010 (28 - 30 Okt 2010) ----- Ibu Pejabat UMNO Malaysia ----- umno-online.com Tidak Kira Masjid atau Jalanan, Pembangkang Sumbang ~umno online~

KUALA KUBU BARU, 17 April – Kalau di Ipoh pakatan pembangkang cemari masjid dengan membaling telur busuk selepas solat Jumaat, semalam, pada Hari Penamaan Calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Hulu Selangor di sini, pagi ini juga mereka tidak menghormati masjid. Masjid Jamek Kuala Kubu Bharu menjadi kubu penyokong mereka siang dan malam, dan ketika penyokong BN berkumpul di seberang jalan, dari masjid itu mereka melaungkan provokasi dan melempar batu untuk merejam kumpulan BN.
Bagi mereka, semua yang hendak mereka lakukan, tanpa mengira batasannya, adalah halal tanpa mengenal peri  kemanusiaan, nista atau fitnah.
Batu sebesar penumbuk dikumpul sewaktu berkubu dalam kawasan masjid. Mangsanya dua pemuda, seorang dari Marang, Terengganu dan seorang lagi dari Tanjung Karang. Syukur kedua-duanya selamat dan hanya menerima rawatan pesakit luar dengan beberapa jahitan di kepala masing-masing.
Semalam, di Ipoh, pemimpin dan penyokong pembangkang yang menyertai perhimpunan membantah isu syarikat perunding, Apco Worldwide, di pekarangan Masjid Sultan Idris Shah II, di sini, membaling telur busuk hingga mencemari masjid dan jemaah yang baru selesai solat Jumaat.
Kira-kira 100 peserta perhimpunan membaling telur busuk ke arah papan tanda tertera logo Umno dan 1Malaysia yang dibawa dan dipegang penyokong pembangkang di pekarangan masjid.
Dalam kejadian jam 2.05 petang itu, peserta perhimpunan anjuran Pemuda Pakatan Pembangkang Perak itu dibekal plastik berisi telur busuk dan diminta membalingnya ke arah papan tanda yang turut tertera logo Israel dengan lambang Umno di tengah-tengahnya, manakala di kiri kanan diletakkan logo 1Malaysia dan 1Israel, selain tertera perkataan Apco dan Zionis.
Balingan itu menyebabkan percikan teluk busuk itu turut mengenai orang ramai selain kelihatan kasut berterbangan dibaling peserta perhimpunan ke arah papan itu.
Penganjur kemudian meletakkan papan berkenaan di atas jalan di pintu pagar masjid, sebelum meminta umat Islam memijak dan penunggang motosikal menggilisnya ketika mahu keluar.
Antara yang menyertai perhimpunan dinamakan ‘Himpunan Aman Membantah Firma Perunding Apco Worldwide Pro Yahudi-Israel dan Pembabitannya Dengan Kerajaan Malaysia’ ialah Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas Perak, Mohd Akmal Kamarudin dan Ahli Perhubungan Pas Perak, Nor Azli Musa.
Beberapa wakil termasuk gabungan mahasiswa Islam dan Dewan Muslimat Pas turut menyertainya. Perhimpunan itu bersurai setengah jam kemudian.
Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria yang diminta mengulas kejadian itu, berkata perbuatan membaling telur busuk di kawasan masjid, haram hukumnya kerana ia mencemari kesucian rumah Allah.
“Perbuatan ini (baling telur busuk dalam kawasan masjid) sangat biadap… itu bukan ajaran Islam, buatlah kerja yang senonoh sikit,” katanya ketika dihubungi.
Harussani berkata, tindakan penganjur perhimpunan membawa telur busuk jelas memperlihatkan mereka sudah ada niat jahat apabila datang ke masjid berkenaan.
“Ingatlah Allah menyuruh manusia berbuat baik dan sentiasa memaafkan,” katanya.
Sementara itu, Exco Kanan Kerajaan Perak, Datuk Hamidah Osman, turut menyelar tindakan peserta perhimpunan itu.
“Perbuatan mereka ini terlalu biadap. Ini bukan budaya Islam atau budaya Melayu,” katanya ketika dihubungi.
Beliau yang memegang portfolio Industri, Pelaburan, Pembangunan, Usahawan, Pelancongan, Hal Ehwal Wanita dan Kebajikan, berkata tindakan pembangkang itu dilihat satu cubaan mengalih perhatian rakyat terhadap isu yang mereka hadapi.
“Pembangkang mahu tutup kelemahan mereka sebab itu buat seperti itu. Apa yang mereka katakan mengenai Apco itu satu tuduhan dan cuba menghasut rakyat supaya mempercayai sesuatu dakwaan yang belum dibuktikan,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias ketika dihubungi berkata, polis tidak mengambil sebarang tindakan kerana peserta perhimpunan bersurai seperti diarahkan.
Bagaimanapun katanya, pihaknya membuat laporan polis kerana perhimpunan itu tidak mempunyai permit. -MediaUMNO

No comments:

Post a Comment