My PicTurE

My PicTurE
"GrEat PerSoNaliTy, Great Life "

Sejarah UMNO

The United Malays National Organisation, or UMNO (Malay: Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu), is Malaysia's largest political party; a founding member of the Barisan Nasional coalition, which has played a dominant role in Malaysian politics since independence. The UMNO emphasizes protecting Malay culture, Islamic values and free-market policies. In recent years, the UMNO, under Prime Minister Najib has increasingly emphasized reducing ethnic tensions and protecting minority rights.

Sedia GemPUr

About Me

My photo
malacca, cheng, Malaysia
ABOUT ME MUHAMMAD AZHAR BIN ASHARI 20 TAHUN CHENG , MELAKA POLITEKNIK MERLIMAU Diploma kejuruteraan mekanikal(pembuatan) Email; azhar_123123@yahoo.com.my MYSPACE; azhar_ashari@yahoo.com / Pekida _ semenanjung@yahoo.com -SUKA MENGKRITIK ORANG LAIN- -SUKA BERGAUL- -SUKA BERMANJA- -SUKA SESUATU YANG INDAH- -PENGKRITIK BEBAS- -SEORANG YANG RIANG,OPEN-MINDED,JIWA KACAU,MUDAH BERKOMUNIKASI- -Suka berjalan,merayau,melepak-lepak mencari ilham-

Monday, June 22, 2009

cabaran untuk pemuda pas

Kota Bharu -- Pengerusi Biro Agama Pemuda UMNO, Ustaz Hj Mohd AFandi Yusof mempelawa Pemuda Pas Kelantan untuk bermuzakarah secara terbuka berhubung kerajaan perpaduan bagi membuktikan gagasan kerajaan perpaduan dari sudut Islam selain menggambarkan bahawa visi dan misi perpaduan itu sunnah Rasulullah.
Menurutnya tuduhan Pemuda Pas Kelantan bahawa beliau buta sejarah dan jahil agama dengan menyokong gagasan kerajaan perpaduan itu dari persepketif agama amat tidak wajar.
"Jika Ketua Pemuda Pas Kelantan, masih belum berpuas hati dengan penjelasan, siapakah yang lebih buta sejarah, siapakah yang lebih mengikut adat dan budaya jahiliyah maka saya dengan segala hormatnya ingin menjemput mereka untuk bermuzakarah secara terbuka berkenaan “Kerajaan Perpaduan”.
"Saya cuba membawa pendekatan berbaik-baik antara parti Pas dan UMNO dengan menyokong gagasan Kerajaan Perpaduan dari sudut Islamnya dan menggambarkan bahawa visi dan misi perpaduan ini sunnah Rasulullah.
"Tiba-tiba saya dituduh sebagai buta sejarah dan jahil agama. Sesungguhnya inilah cabaran yang dihadapi oleh Rasululllah di sepanjang perjalanan dakwah baginda selama 23 tahun, ejekan, cacian, maki hamun dan penghinaan telah menjadi lumrah dalam proses dakwah terhadap golongan musyrikin. Namun Rasulullah tabah menghadapinya", katanya.
Beliau berkata demikian kepada laman webPemuda sebagai mengulas dakwaan Ketua Pemuda Pas Kelantan, Abdul Latif Abdul Rahman bahawa Pemuda UMNO buta sejarah dan jahil agama setelah Afandi menyebut beberapa hari lalu bahawa perpaduan di antara Pas dan UMNO seperti persaudaraan di antara Aus dan Khazaj serta Muhajirin dan Ansar.
Soal Ustaz Afandi, apakah halangan Nik Aziz dan Pemuda Pas Kelantan yang menolak perpaduan dengan mengutamakan dendam kesumat terhadap kisah silam bersama UMNO?
Dari susut Islamnya ujar beliau, Nik Aziz telah melakukan dosa besar kerana menolak sunnah Rasulullah iaitu “sunnah perpaduan dan penyatuan”, mempertahankan amalan jahiliyah iaitu “dendam kesumat”, maka seluruh penyokong beliau juga dianggap berdosa kerana mengikut secara membuta tuli, manakala penyokong Presiden Pas dan Timbalan Presdiden Pas memperolehi ganjaran pahala disisi Allah atas kebaikannya.
"Tidak ada sebarang nas al Quran, mahu pun hadis yang menyuruh manusia bergaduh sesama Islam, lebih-lebih lagi menolak perpaduan sesama Islam. Jika Nik Aziz mempunyai bukti bahawa Allah menyuruh umat Islam bergaduh sesama sendiri, Nik Aziz dicabar kemukakan bukti. "Amat jelas kini bahawa Nik Aziz semakin ditolak oleh penyokong Pas seluruh negara, manakala kumpulan presiden yang pro perpaduan dijulang oleh penyokong Pas.
"Sebagai buktinya, semua calon-calon dari Kelantan, termasuk calon Timbalan Presiden Pas, Naib Presiden Pas dan AJK Pas pusat dibawah tajaan Nik Aziz telah kalah teruk dalam pemilihan pada Muktamar Pas baru-baru ini.
"Ini suatu bukti nyata penolakan total ahli-ahli Pas sendiri terhadap kumpulan yang dianggap “boneka” atau “kuda tunggangan” Datuk Seri Anwar Ibrahim", katanya.
Justeru beliau menggesa Nik Aziz supaya mengubah pendiriannya dengan menerima gagasan kerajaan perpaduan, menghormati dan mentaati arahan Presiden Pas, demi untuk melihat umat Islam dan bangsa melayu terus terbela dinegara ini.

No comments:

Post a Comment