My PicTurE

My PicTurE
"GrEat PerSoNaliTy, Great Life "

Sejarah UMNO

The United Malays National Organisation, or UMNO (Malay: Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu), is Malaysia's largest political party; a founding member of the Barisan Nasional coalition, which has played a dominant role in Malaysian politics since independence. The UMNO emphasizes protecting Malay culture, Islamic values and free-market policies. In recent years, the UMNO, under Prime Minister Najib has increasingly emphasized reducing ethnic tensions and protecting minority rights.

Sedia GemPUr

About Me

My photo
malacca, cheng, Malaysia
ABOUT ME MUHAMMAD AZHAR BIN ASHARI 20 TAHUN CHENG , MELAKA POLITEKNIK MERLIMAU Diploma kejuruteraan mekanikal(pembuatan) Email; azhar_123123@yahoo.com.my MYSPACE; azhar_ashari@yahoo.com / Pekida _ semenanjung@yahoo.com -SUKA MENGKRITIK ORANG LAIN- -SUKA BERGAUL- -SUKA BERMANJA- -SUKA SESUATU YANG INDAH- -PENGKRITIK BEBAS- -SEORANG YANG RIANG,OPEN-MINDED,JIWA KACAU,MUDAH BERKOMUNIKASI- -Suka berjalan,merayau,melepak-lepak mencari ilham-

Monday, June 22, 2009

Kerajaan PerpaDuan

Nampaknya pergeseran dan perbezaan pendapat di antara pemimpin-pemimpin Pas semakin meruncing. Yang terbaru ialah pandangan Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Harun Taib yang mengatakan bahawa Nasharuddin Mat Isa tidak melakukan sebarang kesalahan besar dalam penubuhan kerajaan perpaduan.
"Saya tidak nampak apa-apa kesalahan besar yang dilakukan sehingga kini," kata Harun Taib.
Oleh itu, beliau yang juga Pesuruhjaya Pas Terengganu berpendapat, tidak perlu Ustaz Nasharuddin meletakkan jawatan samada sebagai Timbalan Presiden atau ahli Parlimen Bachok - BuletinOnline
Isu seperti boikot oleh jentera pilihanraya Manek Urai ke atas Hadi Awang dan perjumpaan tanda sokongan kepada Nik Aziz Nik Mat juga telah mewarnai konflik yang berlaku di dalam Pas.
Datuk Seri Anwar Ibrahim pula cuba berlagak hero kononnya mahu meleraikan konflik di antara pemimpin-pemimpin Pas.
Penulis bukan mahu melaga-lagakan sesiapa di dalam isu ini tetapi penulis melihat konsep 'kerajaan perpaduan' sebagai satu usaha yang menguntungkan kaum Melayu secara keseluruhannya walaupun ianya amat mustahil.
Menutup segala peluang sebelum berlakunya proses perundingan mengenai konsep kerajaan perpaduan merupakan satu perkara yang amat sukar untuk diterima oleh kita semua. Realitinya, Nik Aziz pun pernah menerima dan mengalu-alukan perpaduan di antara Pas dan UMNO dahulu.
Ini adalah kerana kita sentiasa memandang pemimpin-pemimpin kita sebagai mereka yang bijak berfikir, berpandangan jauh, mampu bertolak ansur dan amat mementingkan kaum mereka sendiri.
Jika mereka boleh bertolak ansur dengan pemimpin-pemimpin dari kaum lain di negara ini, apakah begitu susah untuk mencapai satu kesepakatan di antara pemimpin-pemimpin Melayu itu sendiri yang sebenarnya bersaudara di dalam Islam?
Kerana itulah kita masih giat membincangkan isu kerajaan perpaduan ini dengan satu harapan iaitu ianya akan berhasil menemukan setiap pemimpin Melayu, duduk di meja perundingan serta menggalas harapan setiap orang Melayu di negara ini.
Mekanisme kepada perlaksanaan konsep kerajaan perpaduan itu tentunya amat rumit dan menyiksakan, lebih-lebih lagi apabila akan berlaku pertindanan kuasa eksekutif kerajaan yang tidak mungkin dilepaskan oleh UMNO dengan sebegitu mudah.
Seperti yang penulis terangkan sebelum ini, konsep kerajaan perpaduan bakal lenyap dan hilang dek masa disebabkan oleh struktur perkongsian kuasa yang tidak akan mungkin diterima dengan rela hati oleh kedua-dua pihak.
Parti UMNO tidak akan melepaskan hak mereka manakala parti Pas semestinya akan cuba mendapatkan seberapa banyak kuasa eksekutif kerajaan yang mereka boleh tuntut.
Kerajaan perpaduan tidak akan berhasil dilaksanakan tetapi penulis percaya terdapat mekanisme lain yang lebih logik dan rasional boleh diusahakan di antara parti UMNO dan Pas.
Kedua-dua parti perlu mewujudkan satu saluran asas yang mampu mengumpulkan segera pemimpin-pemimpin dari kedua-dua parti untuk duduk semeja, bermuzakarah dan mencapai kata sepakat terhadap sebarang isu yang melibatkan kaum Melayu dan negara.
Kita boleh namakan saluran tersebut seperti 'Meja Bulat Perpaduan' atau pun 'Unity Round Table".
'Meja Bulat Perpaduan' tersebut bukan tempat untuk mengadu domba dan bertegang leher mengenai perbezaan ideologi politik masing-masing tetapi satu tempat dan ketika di mana pemimpin-pemimpin hanya membincangkan isu-isu kaum Melayu dan negara, berbincang serta cuba menyelesaikan isu-isu tersebut dengan sebaik yang mungkin.
Semestinya akan berlaku teguran dan kritikan terhadap polisi-polisi kerajaan yang sedia ada tetapi pemimpin-pemimpin UMNO juga perlu bersedia untuk menerima kritikan tersebut dengan hati yang terbuka selagi kritikan-kritikan itu berasas!
Pemimpin-pemimpin Pas pula tidak boleh pula hanya pandai mengkritik dan mencari kesalahan pemimpin-pemimpin UMNO tetapi mereka juga mesti mampu mengusulkan solutions yang bernas, rasional dan praktikal terhadap setiap isu yang berbangkit.
'Meja Bulat Perpaduan' ini tidak akan mewujudkan pertindanan kuasa di antara kedua-dua parti. Mereka masih mengekalkan entiti dan ideologi masing-masing tanpa perlu diubah. Negara kita masih memerlukan parti pembangkang sebagai mekanisme check and balance yang efektif untuk memantau gerakkerja negara kita ini.
Tetapi yang penting sekali ialah pemimpin-pemimpin Melayu ini mampu berkumpul dengan segera tanpa protokol yang mengambil masa yang panjang dan meluatkan, duduk semeja dengan harmoni, bermuzakarah dan cuba mencari penyelesaian terhadap isu yang dibincangkan.
Tidak susahkan !

No comments:

Post a Comment